Eiropā nepilnās divās desmitgadēs par vērienīgu tradīciju kļuvusī akcija “Diena bez auto”, kas 22.septembrī norisināsies arī vairākās Latvijas pilsētās, ir lieliska iespēja autovadītājiem izmēģināt alternatīvus pārvietošanās veidus, tādējādi ne vien samazinot gaisa piesārņojumu, bet arī glābjot veselību.
Daudzi automobiļu īpašnieki pat neiedomājas, ka ikdienas pilsētas sastrēgumos no gaisa piesārņojuma visvairāk cieš nevis velobraucēji un kājāmgājēji, bet gan automašīnu pasažieri, jo īpaši aizmugurējā sēdeklī sēdošie.
“Zinātniskie pētījumi liecina, ka automašīnās sēdošie sastrēgumstundas ir pakļauti daudz augstākam gaisa piesārņojuma līmenim nekā cilvēki uz ielas. Salonā tas ir pat 9-12 reizes augstāks nekā ārpusē, jo spēkratu ventilatori tīra gaisa vietā ievelk slēgtajā telpā izplūdes gāzes no priekšā esošām mašīnām, un tās tiek izkliedētas visā salonā. Vislielākā koncentrācija veidojas tieši aizmugurē, kur parasti sēž bērni. Ne velti Lielbritānijas zinātnieki iesaka vecākiem nopietni apsvērt iespēju vest atvases uz mācību iestādēm ar kājām vai velosipēdiem,” skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Lana Maslova, Vides aizsardzības departamenta, Piesārņojuma novēršanas nodaļas vecākā referente.
Ikdienā automašīnā braucošajiem ir vērts aizdomāties par piesārņojumu. Saskaņā ar Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Pārskatu par gaisa kvalitāti Latvijā, 2017.gadā Raiņa bulvārī cilvēka veselībai kaitīgā slāpekļa dioksīda apakšējais piesārņojuma novērtēšanas slieksnis tika pārsniegts 39 gadījumos, Ķengaragā – 29, bet Liepājā – 24. Savukārt Brīvības ielā ir pārsniegts gan gada vidējais augšējais, gan apakšējais autotransporta radīto daļiņu PM10 novērtēšanas slieksnis.
No mērījumiem izriet, ka automašīnu pasažieri visapdraudētākie ir darba dienu rīta stundās no pulksten 8 līdz 10 un darbadienu pēcpusdienās no pulksten 16 līdz 18, kad ielās tradicionāli veidojas sastrēgumi. Šajā laikā strauji pieaug izplūdes gāzu un daļiņu PM10 koncentrācija gaisā, un tās lielākā apjomā nonāk automašīnu salonā. Un tieši šajā laikā visbiežāk vecāki ved bērnus uz bērnudārzu un skolu vai mājup. Jaunākie pētījumi rāda, ka gaisa piesārņojums ne vien apdraud bērnu plaušu attīstību, bet arī sekmes mācībās, jo pavājina koncentrēšanās spēju un palēnina reakciju.
Galvaspilsētā visdraudīgākā situācija ir visā centra rajonā un galvenajās maģistrālēs, kas uz centru, ieskaitot visus tiltus. Lai arī citās pilsētās sastrēgumi ir mazāki, intensīvas satiksmes stundās arī to iedzīvotāji saskaras ar augstu piesārņojuma līmeni automašīnas salonā. Nav pat svarīgi, ar cik videi draudzīgu automašīnu brauc ģimene, jo tajā iekļūs izplūdes gāzes no citiem, arī krietni novecojušiem spēkratiem, kas izdala lielu daudzumu kaitīgo vielu. Tādējādi automašīnu pasažieri ir apdraudēti pat tad, ja gaisa piesārņojuma kritiskā robeža mērījumu stacijās netiek pārsniegta.
Eiropas Mobilitātes nedēļa tiek rīkota jau kopš 2002.gada un Latvija tajā piedalās no pirmsākumiem. Vēl agrāk, 2000.gadā Rīgā tika sarīkota pirmā “Diena bez auto” akcija. Šogad EMN temats visā Eiropā ir “multimodalitāte” – dažādu transporta veidu kombinēšana, kas ļauj pasažieriem gudri pārvietojoties pilnvērtīgi izmantot visas priekšrocības – pārvietošanās ātrumu, nonākšanu vajadzīgajā galamērķī laikus, elastīgu un ērtu maršruta izvēli un bieži arī līdzekļu ietaupīšanu. EMN mērķis ir aicināt cilvēkus dažādot pārvietošanās veidus, lai risinātu Eiropas Savienības iedzīvotājiem aktuālas problēmas – mazinātu satiksmes sastrēgumus un atmosfēru sasildošo izplūdes gāzu apjomu pilsētās, mudinātu pārvietoties ar velosipēdu un kājām, uzlabojot eiropiešu veselības stāvokli.