Šobrīd braukšana pa labo pusi ir norma 75% pasaules valstu.
Tomēr ilgu laiku dominēja kreisās puses satiksme. Un pie visa vainīgi… zirgi.
Eksperti saka, ka tad, kad ceļš bija galvenokārt zirgu transportam, cilvēki pārvietojās pa kreiso pusi.
Tas tādēļ, ka zirgu ērtāk seglot no kreisās puses. Turklāt lielākā daļa no karavīriem turēja zobenu labajā rokā, tāpēc atrasties ceļa kreisajā pusē bija ērti.
Arī senie grieķi, ēģiptieši un romieši savos ratos pretī ienaidniekam trauca pa ceļa kreiso pusi.
Kad dažus gadsimtus vēlāk ielas piepildīja pajūgi, kreisās puses satiksmes noteikumi tika apstiprināti likumdošanas līmenī. Kučieriem labročiem arī bija ērti pa kreiso pusi, turot pātagu labajā rokā, lai viņš neaizķertos aiz žoga vai krūmiem, vai nesavainotu gājējus uz ceļa.
Nav zināms, kāpēc lielākā daļa valstu tomēr ir pārgājuši uz labās puses satiksmi. Pastāv pieņēmums, ka tad, kad modē nāca vairāku zirgu pajūgi, vadītājam bija ērtāk sēdēt uz kreisā aizmugurējā zirga. Bet šādi smagi rati bija grūti manevrējami, tāpēc tika nolemts ieturēt satiksmi pa labo pusi.
Pirmā auto stūre bija labajā pusē, taču vadītāji deva priekšroku braukšanai pa labo pusi. Tāpēc Henrijs Fords pārlika stūri un vadītāja sēdekli uz kreiso pusi. Kopš tā laika visā pasaulē ir noteikums: stūre kreisajā pusē, auto- labajā.
Tā kā ASV ir līderis automašīnu ražošanā, lielākā daļa valstu ir pārņēmušas tās pieredzi, bet angļu kolonijas ir palikuši uzticīgas impērijas tradīcijām.
Tikai 20. gadsimtā Kanāda, Itālija, Spānija, Skandināvija un dažas Āfrikas valstis pārgāja uz labās puses kustību.
©TOPRAKSTI.LV / FOTO: marketium.ru