Kā ik katru gadu, arī šogad septembrī notika apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus – Malus klašu pārrēķins. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) apkopojis 5 svarīgākās lietas, kas autovadītājiem jāzina par Bonus – Malus sistēmu un klašu pārrēķinu.
1. Kā tiek aprēķināta Bonus – Malus klase?
Bonus – Malus klase tiek pārrēķināta reizi gadā – 15. septembrī, un ņemot vērā apdrošināšanas vēstures datus par pēdējiem 11 gadiem, Bonus – Malus klase var palielināties vai pazemināties, vai arī palikt esošajā līmenī. Aprēķinot Bonus – Malus klasi, tiek ņemts vērā apdrošināšanas dienu skaits jeb periods, uz kādu ir apdrošināts transportlīdzeklis, un apdrošināšanas gadījumu jeb izraisīto CSNg skaits pēdējo 11 gadu laikā. Lai Bonus – Malus klase nesamazinātos, katrā no periodiem (no iepriekšējā gada 1.septembra līdz kārtējā gada 31.augustam) apdrošināšanas dienu skaitam ir jābūt vismaz 275 dienas un nedrīkst būt izraisīti CSNg.
2. Kas notiek gadījumos, ja vienam transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi?
Ja īpašumā ir vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi (piemēram vieglie transportlīdzekļi vai kravas transportlīdzekļi u.tml.) vai arī tiek plānots iegādāties vēl vienu tādas pašas kategorijas transportlīdzekli, tad visiem spēkratiem tiek piemērota viena un tā pati Bonus – Malus klase. Līdz ar to – ja ar vienu no transportlīdzekļiem tiks izraisīts ceļu satiksmes negadījums, tas ietekmēs visu šīs kategorijas transportlīdzekļu Bonus – Malus klasi.
3. Kā mainās Bonus – Malus klase, nomainot transportlīdzekli?
Nomainot transportlīdzekli pret tādas pašas kategorijas spēkratu, tās īpašniekam tiks pielāgota iepriekšējā Bonus – Malus klase. Savukārt, ja, piemēram, vieglā transportlīdzekļa vietā tiek iegādāts citas kategorijas, piemēram, kravas transportlīdzeklis, mainīsies arī Bonus – Malus klase.
4. Vai Bonus-Malus aprēķinā tiek ņemti vērā CSNg, kurus ar Jums piederošu transportlīdzekli izraisījusi cita persona?
Jā, jo Bonus – Malus klase tiek piemērota transportlīdzekļa īpašniekam (vai atsevišķos gadījumos – turētājam). Tādēļ, ja transportlīdzeklis tiek uzticēts citai personai un ar to tiek izraisīts CSNg, tad tas tiks ieskaitīts īpašnieka vai turētāja apdrošināšanas vēsturē un ietekmēs arī Bonus – Malus klasi.
5. Ja pēc CSNg tiek noteikta dalītā vaina, vai tas ietekmēs Bonus – Malus klasi?
Jā, jo Bonus – Malus klases samazinājums tiks piemērots visiem transportlīdzekļu īpašniekiem vai turētājiem, kuru transportlīdzekļu vadītāji ir atzīti par atbildīgiem vai daļēji atbildīgiem CSNg izraisīšanā un apdrošinātājs pieņēmis kaut vienu lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.
1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs. Sistēmas darbības sekmīgākai nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā – AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Seesam Insurance” AS Latvijas filiāle un “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle.