SM: Salaspils kravas termināls būs savienojums starp Austrumiem un Rietumiem


Viens no pēdējo gadu vērienīgākajiem projektiem – 400 hektārus plašā Salaspils kravas termināla izstrāde noris atbilstoši laika grafikam. Latvijas nozīme tranzītā jomā kļūs vēl būtiskāka, nostiprinot savu vietu kā tranzītvalstij starp Austrumiem un Rietumiem.

Jaunajā Eiropas standarta dzelzceļa projektā “Rail Baltica” Salaspils loģistikas parks ir ļoti nozīmīgs elements. Tajā savienosies esošā dzelzceļa, tā saucamā platā, infrastruktūra ar jauno Eiropas standarta izmēra dzelzceļu. Tas būs gan simbolisks savienojums starp Austrumiem un Rietumiem, gan pavisam konkrēts loģistikas centrs ar virkni nozīmīgu loģistikas pakalpojumu.

Minētajā projektā svarīgi atzīmēt divas daļas, no kurām pirmā būs publiskā infrastruktūra. Tā ir dzelzceļa stacija, kur vilcieni varēs iebraukt un apstāties. Kravas varēs pārkraut no viena platuma dzelzceļa uz otru, tāpat arī uz citu transporta veidu. Ja būs nepieciešams, kravas varēs vest uz jebkuru ostu, kura klientam būs izdevīgāka atkarībā no attāluma vai kuģošanas kompānijām, kuras to apkalpo. Šī pirmā daļa ir tieša “Rail Baltica” projekta sastāvdaļa un tiks finansēta no publiskiem līdzekļiem ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu.

Projekta otra daļa ir vēl plašāka un attiecas uz teritorijām tiešā stacijas tuvumā. Tie ir apmēram 400 hektāri, kur var veidot noliktavu kompleksus, attīstīt preču uzglabāšanas, šķirošanas un komplektēšanas pakalpojumus. Šo daļu paredzēts īstenot ar privātu investoru iesaisti. Satiksmes ministrija uzskata, ka te svarīgi, lai projektā kā partneri ienāk starptautiskas loģistikas kompānijas. Investoriem jābūt tādiem, kas jau šobrīd spēlē nozīmīgu lomu Eirāzijas pārvadājumos. Tieši no Āzijas, jo īpaši no Ķīnas, sagaidāma visnozīmīgākā kravu plūsma caur šo loģistikas centru.

Satiksmes ministrija ir nodalījusi kompetences šo projektu īstenošanā. Pirmo sadaļu, kas attiecas uz “Rail Baltica” projektu un jaunās dzelzceļa stacijas izveidi, kur iespējams apkalpot abu platumu vilcienus, īsteno SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”.

Ir izstrādāts darbu grafiks, kas apliecina, ka Salaspils kravu termināls iekļaujas globālā projekta īstenošanas laika grafikā. Teritorijas attīstības un būvniecības ieceres izstrāde paredzēta līdz 2020. gada beigām. 2021. gadā jāveic operatora piesaiste, bet nekustamo īpašumu atsavināšana jāveic līdz 2022. gadam. Plāns paredz, ka būvprojektu izstrāde jāveic līdz 2023. gada beigām, lai līdz 2026. gadam veiktu būvdarbus un varētu Salaspils kravu termināli nodot ekspluatācijā līdz ar kravu vilcienu apgrozījuma uzsākšanu. Tas atbilst biznesa plānam, ko 2018. gadā sagatavoja trīs Baltijas valstu kopuzņēmums AS “RB Rail”, prognozējot kravas vilcienu apgrozījumu Salaspils kravu pārkraušanas terminālim, sākot ar 2027. gadu.

Pamatojoties uz 2015. gada 29. decembrī Satiksmes ministrijas noslēgto deleģēšanas līgumu, SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” ir deleģētas nodrošināt iepirkumu procedūras, būvprojektu izstrādi, nekustamo īpašumu atsavināšanu un būvdarbus, lai nodrošinātu “Rail Baltica” publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras būvniecības projekta īstenošanu, tai skaitā “Rail Baltica” intermodālā loģistikas centra Latvijā attīstībai veicamo darbu un aktivitāšu īstenošanu.

Otrās sadaļas īstenošanai tiks piesaistīti privātie investori. Tur iespējami dažādi modeļi. Šobrīd projekts ir iekļauts starp transporta un loģistikas jomas nozīmīgākajiem prioritārajiem projektiem un tiek prezentēts starptautiskā loģistikas biznesa vidē. Tas ir piedāvāts gan Ķīnas, gan Vācijas, Zviedrijas, Apvienoto Arābu Emirātu, Japānas, Dienvidkorejas un citu valstu kompānijām. Projekta īstenošana iespējama ciešā sasaistē ar “Rail Baltica” projektu. Līdz ar to vēl ir pietiekami daudz laika investoriem rūpīgi izvērtēt šīs iespējas un nešaubāmies, ka atradīsim piemērotākos partnerus projekta īstenošanā.

Pievienot komentāru