Latvijā visvairāk zagto auto marku topa augšgalā joprojām atrodas BMW, liecina apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) dati.
Turklāt ne vienmēr zagļi noskata jaunus luksusa klases auto – Latvijā visvairāk zog 8 līdz 12 gadus vecus X5 un 5. sērijas BMW. Kopumā par gada pirmajiem četriem mēnešiem atlīdzībās par transportlīdzekļu zādzībām BALTA auto īpašniekiem izmaksājusi gandrīz ceturtdaļmiljonu eiro.
“Auto zādzības Latvijā joprojām notiek regulāri, turklāt mūsu dati liecina, ka zagļi nav izvēlīgi – tiek zagtas gan pilnīgi jaunas, gan 30 gadus vecas automašīnas. Tomēr tendences liecina, ka zagļi biežāk izvēlas mazāk aizsargātus auto.
Protams, arī pretaizdzīšanas vai meklēšanas sistēmas esamība negarantē, ka auto netiks nozagts, taču pareizā sistēmas izvēle ievērojami apgrūtinās zādzību, kas var likt zagļiem atteikties no savu nodomu īstenošanas,” stāsta Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.
Šī gada zagļu iecienītāko spēkratu zīmolu vidū līdzās BMW ir arī Toyota, Audi un Volkswagen automašīnas. Lielākā atlīdzība, ko BALTA šogad izmaksājusi par zagtu auto, ir 35 000 eiro apmērā: 2016. gada Volkswagen Touareg markas auto tika nozagts, zaglim vispirms ielaužoties privātmājā un nozogot transportlīdzekļa atslēgas.
“Kopumā redzam, ka klientu izpratne par nepieciešamību pasargāt savu īpašumu pamazām pieaug. Cilvēki izvēlas iegādāties KASKO apdrošināšanu ne tikai jaunāka gadagājuma auto, bet arī vidēja vecuma spēkratiem. Tāpat turpina pieaugt izpratne par drošības sistēmu nepieciešamību – auto īpašnieki proaktīvi interesējas, ar kādām ierīcēm labāk pasargāt savu auto, apzinoties, ka no tā atkarīgs ne tikai paša sirdsmiers, bet arī KASKO polises cena,” stāsta K. Liecinieks, norādot, ka šis gads auto zādzību ziņā sācies ar cerīgu tendenci – kamēr pērn laika posmā no 1. janvāra līdz 30. aprīlim valstī tika reģistrētas 148 auto zādzības, šogad tajā pašā laika posmā auto zādzību skaits samazinājies līdz 68.
Saskaņā ar BALTA pieejamo informāciju liela daļa zagtu jaunu un mazlietotu augstas vērtības transportlīdzekļu nonāk Vidusāzijas valstīs, piemēram, Uzbekistānā, Tadžikistānā un Kazahstānā, kur tie tiek legalizēti.
Daļa mazlietotu auto nonāk galvenokārt Lietuvā, kur tiek izjaukti, lai restaurētu un pārbūvētu smagās avārijās cietušus un norakstītus transportlīdzekļus, kas par lētu naudu ir iepirkti ASV un citās valstīs. Pēc tam šie atjaunotie transportlīdzekļi nonāk lietoto auto tirgū.
Vecāki transportlīdzekļi (desmit un vairāk gadu) pamatā tiek izjaukti un realizēti rezerves daļās vietējā melnajā tirgū. Tādēļ automašīnu ieteicams arī marķēt – ar tādām zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir mazvērtīgas un vieglāk identificējamas otrreizējā tirgū.
Tāpat automašīnu būtu ieteicams novietot apsargātā autostāvvietā, pa perimetru noslēgtā teritorijā, garāžā, labi apgaismotās un ar novērošanas kamerām aprīkotās vietās.
“Vienmēr aizslēdziet automašīnu – pat tad, ja tā stāv slēdzamā teritorijā. Neglabājiet automašīnas atslēgas un imobilaizeru atslēgas (čipus) kopā, kā arī neglabājiet automašīnas atslēgas viegli pieejamās vietās, piemēram, priekšnama plauktā pie ārdurvīm, automašīnas salonā vai garāžā,” atgādina K. Liecinieks. Viņš arī uzsver, ka situācijās, kad auto īpašniekam radušās šaubas par to, vai spēkrats ir pietiekami aizsargāts, ieteicams konsultēties ar savu apdrošinātāju.