Rīga, 17.okt., LETA. Pēc desmit gadu ilga darba amatu atstās Dailes teātra direktors Andris Vītols, aģentūru LETA informēja teātra sabiedrisko attiecību vadītāja Laura Leimane. Vītola lēmums seko pāris nedēļas pēc tam, kad aktieru īstenotā “apvērsumā” amatu pameta teātra mākslinieciskais vadītājs Dž.Dž. Džilindžers.
Darba līgums ar Vītolu par teātra vadīšanu noslēgts līdz 2021.gada 3.jūnijam. Vītols paudis gatavību turpināt vadīt teātri līdz jaunā vadītāja atrašanai.
Vītols norādīja, ka Dailes teātris ir nemitīgu pārmaiņu priekšā. Viņaprāt, to apliecina pēdējā laikā aktieru kolektīva paustais viedoklis un vēlme īstenot vērienīgas pārmaiņas, kas prasa radikālus lēmumus – pilnīgi jaunu pieeju teātra repertuāra veidošanā un teātra pārvaldībā.
Viņš uzsvēra, ka viņam rūp teātra attīstība, izaugsme un reputācija, kā arī to, ka teātrim ir atdevis ne tikai savas zināšanas, bet arī “savu sirdi”. Viņš stāstīja, ka šos gadus ir strādājis pie stabilitātes un prognozējamas izaugsmes un uzskata, ka teātri vadīt nav iespējams bez absolūtas pašatdeves. “Savā ziņā teātra kolektīvam jāelpo vienā elpā, bet diemžēl teātrī ir dažāds redzējumu par to, kādam Dailes teātrim būt nākamajos 100 gados, kad notiks Smiļģa Dailes teātra pārdzimšana,” pauda Vītols.
Viņš cer, ka atklāta konkursa rezultātā tiks atrasts jauns līderis ar spēcīgu māksliniecisko redzējumu, kas ļaus teātrim turpināt ieņemt nozīmīgu vietu Latvijas kultūrtelpā.
Kā uzsvēris teātra direktors, šobrīd teātrim ir nepieciešams jauns redzējums, kas nesīs pārmaiņas un izaicinājumus. “Tas izriet no aktieru trupas iniciatīvas un šī situācija prasa savā ziņā revolucionāras pārmaiņas. Tāpēc, respektējot un cienot aktieru kolektīva vēlmes, taču vienlaikus neredzot veidu, kā tās saskaņot ar teātra finansiālajām iespējām, Vītols ir pieņēmis izsvērtu un atbildīgu lēmumu atstāt Dailes teātra valdes locekļa amatu, kā arī informējis par to Kultūras ministriju,” sacīja Leimane.
Viņa piebilda, ka Vītols turpinās vadīt teātri līdz jaunā teātra valdes locekļa iecelšanai. Ir izveidots repertuārs janvārim un februārim, savukārt biļetes uz janvāra izrādēm pārdošanā nonāks novembra sākumā.
Tāpat viņa skaidroja, ka ir panākta vienošanās, ka teātra abonementā iekļauto Lielās zāles izrādi “Santa Krusa”, kam pirmizrāde ieplānota 2020.gada 27.martā, iestudēs viesrežisors Jans Villems van den Boss un esot arī veiktas teātra simtgades sezonas repertuāra iestrādes.
Kultūras ministra padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Lita Kokale aģentūrai LETA sacīja, ka šodien kultūras ministrs Nauris Puntulis (VL-TB/LNNK) un Kultūras ministrijas (KM) Valsts sekretāre Dace Vilsone tikās ar Vītolu, kurš informēja par savu lēmumu pārtraukt darba tiesiskās attiecības, kā arī pauda gatavību turpināt pildīt pienākumus, kamēr konkursa kārtībā tiks atrasts jauns Dailes teātra valdes loceklis.
Puntulis sacīja, ka augstu vērtē Vītola ieguldījumu Dailes teātra attīstībā un sasniegumos, kā arī viņa pausto apņemšanos turpināt vadīt iestādes darbu līdz jauna valdes locekļa atrašanai.
Kā vēstīts, Dailes teātra aktieri izteica neuzticību Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam un režisoram Džilindžeram, kā rezultātā viņš atkāpās no amata. 7.oktobrī viņš parakstīja vienošanos ar teātra direktoru par atkāpšanos no amata un paziņoja, ka savā turpmākajā dzīvē ar teātri vairs nenodarbosies.
Aktieri medijos publicēja vēstuli, kurā teikts, ka aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam un var saprast, pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības, norādīts aktieru vēstulē.
Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā: repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām. Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā, teikts aktieru vēstulē.
Tāpat aktieri uzskata, ka mākslinieciskā vadītāja pienākums ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā. Tas ir pienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē. Aktieru vēstulē uzsvērts, ka tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.
“Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību. Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī,” teikts aktieru vēstulē.
Pēc Džilindžera un teātra darba attiecību pārtraukšanas, teātra aktrise Rēzija Kalniņa aģentūrai LETA norādīja, ka Dailes teātrī tiks veidota pagaidu mākslinieciskā padome, kas pildīs līdzšinējā teātra mākslinieciskā vadītāja pienākumus.