Sporta traumas un fizioterapija – 10 populārākās traumas un 10 idejas labākai veselība

 

Laikā, kad visa Latvija elpu aizturējusi gaida, kad Porziņģa krusteniskās saites atlabs un atkal būs vērts skatīties NBA spēles, ir īstais brīdis nedaudz pievērsties veselības jautājumiem un ieteikumiem par to, kā rīkoties, lai veselība vienmēr būtu vislabākajā stāvoklī. Lasiet tālāk sporta traumu top 10, kā arī – dažus vienkāršus bezmaksas ieteikumus lieliskas veselības saglabāšanai!

Profesionālā sporta spožums un posts

Nav noslēpums – jo augstāka līmeņa sports, jo mazāk tam ir sakara ar labu veselību. Patiesībā ir gluži otrādi – augstākajā līmenī veselība ir tikai līdzeklis, ne mērķis, un traumas sportā nav retums. Locītavas ir pakļautas ārkārtīgi lielai slodzei, tāpat arī muskuļi. Līdz ar to topā galvenokārt ir pārstāvētas tieši muskuļu un locītavu traumas.

Populārāko sporta traumu tops pasaulē

10. Gurna muskuļu sastiepums. Gurna muskuļu grupā ietilpst vairāki atsevišķi muskuļi. Galvenā funkcija – celt ceļgalu, kā arī kustināt kāju virzienā uz priekšu un sāniem. Šāda sastiepuma gadījumā ieteicams pirmo 48 līdz 72 stundu laikā lietot aukstumu uz sastieptās vietas. Savukārt pēc pirmajā trīs dienām ieteicams sākt likt siltas kompreses uz 15–20 minūtēm, guļus veicot arī vienkāršus vingrinājumus. Ja pēc divām nedēļām simptomi nav mazinājušies un joprojām ir ierobežotas kustības, ieteicams konsultēties ar fizioterapeitu, lai mazinātu pietūkumu un sāpes, kā arī – stiprinātu gurna muskulatūru.

9. Priekšējo krustenisko saišu sastiepums vai plīsums. Priekšējās krusteniskās saites ir būtisks ceļa locītavas stabilizācijas elements. Šīs saites izdodas traumēt, ja ātra kustība tiek palēnināta un tiek strauji mainīts kustības virziens. Tipiski plīsuma simptomi – nestabilas kustības ejot vai pagriežoties, palielināts pietūkums. Vienkāršu sastiepumu var ārstēt ar atpūtu un aukstām kompresēm, savukārt plīsuma gadījumā vienīgais, ko var darīt, ir veikt operāciju. Atlabšana ilgst vismaz pāris mēnešus, kā arī ir nepieciešama nopietna fizioterapijas programma, lai sportists pēc saišu sadzīšanas varētu pilnvērtīgi atgriezties pie sportiskām aktivitātēm.

8. Smadzeņu satricinājums. Smadzeņu satricinājums rodas no spēcīgiem sitieniem vai pārmērīgi spēcīgas kratīšanas. Tā ir nopietna trauma, kuru nedrīkst ignorēt. Smadzeņu satricinājuma simptomi var ietvert galvassāpes, apjukumu, reiboņus, sliktu dūšu un vemšanu, neskaidru runu, jutību pret gaismu, novēlotu reakciju. Satricinājuma ārstēšana ietver atpūtu, samazinātas tādas aktivitātes, kuras rada mentālu vai fizisku sasprindzinājumu. Aktivitāšu līmeni drīkst palielināt, tikai sākot no brīža, kad visi simptomi ir pilnībā pazuduši un vairs neatgriežas.

7. Cirkšņa sastiepums. Cirkšņa muskuļi ir izvietoti no augšstilba augšējās iekšējās daļas līdz augšstilba iekšējai daļai virs ceļgala. Šie muskuļi nodrošina kāju savilkšanu kopā, un tos var savainot, ja tiek veiktas ļoti straujas kustības no viena sāna uz otru, vai arī tad, ja atlēts nav pietiekami elastīgs. Ja ir sastiepts cirkšņa muskulis, var novērot grūtības iekāpt automašīnā un izkāpt no tās, apgrūtinātas jebkādas sānvirziena kustības, kā arī visa iekšējā augšstilba daļa kļūst jutīga, var būt redzami zilumi. Šādu savainojumu gadījumā ieteicama atpūta un periodiskas ledus kompreses uz 15–20 minūtēm pirmo 72 stundu laikā. Pēc pirmajām trim dienām var likt siltas kompreses un veikt vienkāršus, vieglus vingrinājumus, kas saistīti ar stiepšanu un vispārīgām kustībām (piemēram, var lēni zīmēt sniega eņģeļus uz grīdas).

6. Apakšstilba muskuļu iekaisums. Šīs grupas sporta traumas parasti tiek noteiktas pēc atlētu sūdzībām par sāpēm apakšstilba kaulā. Visbiežāk šī trauma piemeklē sportistus sezonas sākumā, kad pārāk īsā laika periodā tiek uzsākti treniņi ar pārāk augstu slodzi. Īpaši raksturīgi sporta veidiem, kuros daudz jāskrien, piemēram, futbolam.

5. Išiass jeb sēžas nerva iekaisums. Tās ir muguras lejasdaļas sāpes, kas ceļo lejup pa kāju aizmuguri līdz pat pēdām. Šīs izstarotās sāpēs var radīt arī notirpumu, nejutīgumu, kā arī dedzinošas sajūtas visā kāju garumā. Šīs sporta traumas biežāk sastopamas sportistiem, kas ar sportu nodarbojas uz priekšu saliektā fiksētā pozā, piemēram, riteņbraucēji, vai arī sportistiem, kam ir daudz jostas zonā rotējošu kustību, piemēram, golfa vai tenisa spēlētājiem. Galvenais šādu sāpju cēlonis – vai nu starpskriemeļu diska pietūkums, vai arī iespiests nervs. Vienkāršākos gadījumos var līdzēt atpūta, stiepjoši vingrinājumi, muguras un hamstringa muskuļa stiepšana, kā arī gulēšana uz vēdera. Ja sāpes, nejutīgums vai tirpšana nepāriet vairāk nekā divas nedēļas, jāvēršas pēc palīdzības pie medicīnas profesionāļiem vai fizioterapeita.

4. Hamstringa muskuļa sastiepums. Hamstrings atrodas augšstilba aizmugures daļā. Šie muskuļi bieži ir saspringti un tādējādi vairāk pakļauti sastiepumiem. Nereti cēlonis ir pavisam vienkāršs – nepareizi izpildīti stiepšanas vingrinājumi vai vāja muskuļu elastība. Sastiepto muskuli ārstē līdzīgi kā citus sastiepumus – sākumā liekot aukstas kompreses, lai mazinātu zilumus un pietūkumu, pēc tam sākot pakāpeniskus stiepjošus un stiprinošus vingrinājumus, lai atgrieztu kustīgumu un novērstu līdzīgu sastiepumu nākotnē. Ja sāpes saglabājas vairāk nekā divas nedēļas, ieteicams vērsties pēc fizioterapeita palīdzības, kā arī var izmēģināt ārstēšanu ar ultraskaņu vai citas tehnikas, kas varētu sekmēt sastieptā muskuļa ārstēšanu.

3. “Tenisa (vai golfa) elkonis”. Šī problēma visbiežāk vērojama sportistiem, kuru aktivitātēs ir ietverts daudz satveršanas kustību. Veicot pārāk daudz monotonu un atkārtotu kustību, augšdelma vai plaukstas cīpslas var iekaist un tādējādi padarīt plaukstas vai rokas kustības ārkārtīgi sāpīgas. Tāpat arī mazinās satvēriena spēks. Sākotnējā ārstēšana ietver ledus kompreses un atpūtu. Nereti ārsti izraksta arī pretiekaisuma līdzekļus vai apsējus, lai mazinātu spiedienu vienā zonā un mazinātu tālākas elkoņa traumas. Lai atgūtu kustīgumu un mazinātu sāpes, speciālista vadībā ieteicams izpildīt noteiktus spēka un stiepjošus vingrinājumus.

2. Pleca traumas. Sporta traumas ir īpaši iecienījušas plecus. Un kā nu ne – plecus var sastiept, izmežģīt un salauzt, kā arī tur ir daudz dažādu muskuļu grupu, kurus var saraut, sastiept un citādi traumēt. Pleca locītava ir viena no vājākajām, kā arī tā ir pakļauta ļoti lielai slodzei dažādos sporta veidos. Galvenokārt dažādas pleca traumas rodas tad, ja trūkst elastības, spēka un stabilitātes. Līdzīgi kā citu traumu gadījumā, arī pleca ārstēšanā darbības tiek sāktas ar miera režīmu un ledus kompresēm. Ja jebkādas sāpes pleca locītavas rajonā nepāriet pēc divām nedēļām, jāvēršas pie fizioterapeita pēc palīdzības.

1. Godpilno pirmo vietu sporta traumu topā ieņem patelofemorālais sindroms. Tā ir viena no vispopulārākajām ceļa traumām. To izraisa nepareiza kustība vai kritiens uz ceļa, muskuļa locītavas pietūkums vai muskuļu līdzsvara problēmas. Ceļgala kaulam ir sava vietiņa, kurā tas ievietojas. Reizēm kritieni uz ceļiem izraisa uztūkumu, pietūkst muskuļi, kas nodrošina ceļa kaula pareizu novietojumu, un līdz ar to ceļa kaulam ir daudz grūtāk atgriezties precīzi paredzētajā vietā, tādējādi radot vēl lielāku uztūkumu. Sākotnēju sāpes un pietūkumu var mazināt ar atpūtu un ledus kompresēm. Pēc tam tiek veikti vienkārši un lēni vingrinājumi, kas palīdz atjaunot muskuļu līdzsvaru un līdz ar to mazināt pietūkumu. Ja sāpes un pietūkums saglabājas vairāk nekā divas nedēļas, ir jāvēršas pie ārsta vai fizioterapeita, lai izstrādātu detalizētāku stiepšanas un stiprināšanas vingrojumu programmu. Tāpat var tikt izmantota teipošana vai īpašas saites, lai palīdzētu ceļgalam kustēties pareizi un tādējādi ārstētu cēloni.

Foto: Shutterstock.com

Kā rīkoties, ja gūtas sporta traumas?
Lai saglabātu labu fizisko formu un izvairītos no turpmākām veselības problēmām, ir svarīgi pamanīt traumas un laikus novērst cēloņus, lai neradītu paliekošas veselības problēmas. Ja vien nav gūtas asiņainais traumas vai lūzumi, klasiskās sporta traumas tiek ārstētas ar trīs soļu programmu:
⦁ Aukstuma kompreses uz traumām ar 15–20 minūšu periodiem.
⦁ Maksimāls miers un atpūta ar ļoti mierīgiem stiepjošiem vingrojumiem, kas piemēroti traumētās vietas atslābināšanai un stiprināšanai.
⦁ Ja pēc 2 nedēļām sāpes vai traumas nav mazinājušās, jāvēršas pie fizioterapeita un jāizstrādā individuāla ārstniecības programma.

Cik maksā fizioterapija un rehabilitācija?
Mēdz gan teikt, ka veselību par naudu nenopirkt, tomēr nevar noliegt, ka fizioterapija un specialista konsultācijas nav bezmaksas pakalpojums. Pat ja ir veselības apdrošināšana, par pakalpojumu maksā apdrošinātājs. Profilakse ir vērtīgs pasākumu kopums, taču situācijās, kad sporta trauma jau ir radusies, profilaktiskie pasākumi vairs nelīdzēs, būs vien nedaudz līdzekļu jāiegulda, lai tiktu atpakaļ uz pekām.
Laba finanšu prakse paredz, ka 5% no visiem ikmēneša ienākumiem katru mēnesi ir jāatliek veselības drošības spilvena veidošanai. Šāds drošības spilvens darbojas arī kā sava veida veselības apdrošināšana – gada laikā var sakrāt gana lielu summu, lai varētu apmaksāt vizītes pie fizioterapeita un medikamentus, ja nepieciešams.

Kādas ir finanšu drošības spilvena alternatīvas?
Ja trauma ir radusies, pirms ir izdevies uzkrāt līdzekļus drošības spilvenam, var izmantot mūsdienu reverso krāšanu un izmantot aizdevuma iespējas. Attiecīgi līdzekļus var dabūt nekavējoties, un pēc tam noteiktā termiņā atmaksāt.
Šobrīd visizdevīgākais ir Credit24 piedāvātais aizdevums, kas ir daudz prātīgāks risinājums nekā viegli pieejamie ātrie kredīti internetā. Credit24 aizdevums nav klasisks ātrais kredīts, kas jāatdod jau nākamajā mēnesī, bet gan aizdevums līdz pat 4000 eiro, kuru var atdot atsevišķu maksājumu veidā garākā periodā, līdz pat 36 mēnešiem, tādējādi izdevumu slogu sadalot vienmērīgi un neradot sev papildu stresu saistībā ar finanšu līdzekļiem. Protams, jāaizņemas atbildīgi, izvērtējot savas iespējas paņemto aizdevumu laikā atdot.
Tāpat Credit24 piedāvā kredītlīniju, tas ir īpaši izdevīgs pakalpojums tiem, kas vēlas sev drošības spilvenu, kas neradītu izmaksas laikā, kad netiek lietots. Piesakot kredītlīniju, klientam tiek piešķirts kredītlimits. Nepieciešamības gadījumā var izmantot visu summu vai tikai daļu. Un jāsāk maksāt tikai tad, kad šī daļa ir pieteikta un iztērēta. Līdz tam – kredītlimits ir vienkārši pieejams, bet nekādas izmaksas nerada.
Credit24 klienti augstu vērtē pakalpojuma sniedzēja piedāvāto personisko apkalpošanu un izdevīgos nosacījumus. Zinošie konsultatni labprāt uzklausīs jūsu vajadzības un piedāvās izdevīgāko risinājumu – kredītlīniju vai aizdevumu jums nepieciešamajā apmērā.

Bonuss – 10 vienkārši bezmaksas pasākumi labas veselības saglabāšanai!

Foto: StockSnap.io / Hermes Rivera

⦁ Meditējiet. Iekšējais miers palīdz saglabāt vēsu prātu arī ikdienā un izvairīties no situācijām, kas karstgalvjiem varētu radīt traumas.
⦁ Staigājiet vai skrieniet. Ja varat skriet – ideāli, ja ne – staigājiet. Kustības svaigā gaisā ir labākā dažādu vainu profilakse.
⦁ Iekļaujiet savā uzturā probiotikas saturošus produktus. Gastroenterologi mēdz teikt, ka imunitāte nāk no zarnu mikrofloras. Lai tā justos labi, ēdiet jogurtu bez piedevām, skābētus kāpostus, kimči, miso zupu un dzeriet tējas sēnes dzērienu (moderni sauktu par kombuču).
⦁ Rakstiet dienasgrāmatu. Pat ja nekas prātīgs nav sakāms, ikdienas rūpju norakstīšana nost palīdz atbrīvot galvu jaunām domām.
⦁ Vingrojiet. Ja vajag nedaudz motivācijas, vingrojiet kopā ar YouTube video.
⦁ Nodrošiniet sev pietiekami daudz miega, vismaz 7 stundas katru nakti.
⦁ Izmantojiet saldētavu, lai nodrošinātu sev ikdienā svaigu, mājās gatavotu pārtiku. Kuram gan ir laiks gatavot katru dienu. Bet – var gatavot reizi nedēļā vairākām dienām uzreiz, atlikumu sasaldējot. Viltīgākie pamanās pat sasaldēt  sviestmaizes, ko ņemt līdzi uz darbu – līdz pusdienlaikam tās jau ir atkusušas un gatavas ēšanai.
⦁ Apmeklējiet sporta klubu vai vingrošanas studiju. Jāņem vērā, ka izmēģinājuma laikus daudzas iestādes piedāvā bez maksas. Bet – neviens nav noteicis limitu, cik dažādas iestādes gada vai mēneša laikā drīkst izmēģināt.
⦁ Pirms dušas masējiet visu ķermeni ar mīkstu birsti. Tas uzlabos limfas atteci un uzlabos gan ādas stāvokli, gan vispārējo pašsajūtu.
⦁ Ieviesiet vismaz trīs dienas nedēļā bez gaļas. Tas ne tikai uzlabos pašsajūtu, bet arī veicinās radošo domāšanu, atklājot jaunus ēdienus. Pilnīgi atteikties no gaļas nav nepieciešams, ja o nevēlaties, bet ierobežot noteikti ir vērts.

Iesaki šo rakstu citiem!
loading...

COMMENTS

  • Louisfix

    Доброго дня!
    Предлагаем рассмотреть предложение:

    Отправка вашего сообщения в более чем 1 000 000 форм обратной связи России только до 5 мая – 4000 р
    Ваше сообщение увидят администраторы сайтов, менеджеры и руководители!
    Отличная реклама Ваших товаров и услуг!
    Гарантии и отзывы.

    Контакты:
    2018form @inbox.ru(убрать пробелы)
    Telegram: @form2018
    Skype: 2018form

  • Bobbypem

    Предлагаем рассмотреть наше встречное предложение

    Отправка вашего сообщения в более чем 1 000 000 форм обратной связи России и СНГ
    только до 9 мая – 3000 р

    Письмо приходит на электронный ящик организации 100% во входящие!

    Ваше сообщение увидят администраторы сайтов, менеджеры и руководители!
    Отличная реклама Ваших товаров и услуг!
    Гарантии и отзывы.

    Контакты:
    2018form @inbox.ru(убрать пробелы)
    Telegram: @form2018
    Skype: 2018form

  • Наим

    Хотите больше клиентов для Вашего бизнеса?
    Мы поможем Вам!

    Рассылка Вашего сообщения в более чем 1 000 000 форм обратной связи России и СНГ

    Это рассылка по формам с сайтов в разделе контакты, которые заполняются нашим роботом.
    Далее письмо с вашим коммерческим предложением приходит на контактный E-mail организации.

    При рассылках через контакт-форму получается, что каждый сайт отправляет сообщение «сам себе» и поэтому все письма приходят во входящие!
    Таким образом рассылка таким методом даст отличные результаты для рекламы Ваших товаров и услуг

    -Гарантии и отзывы и контроль рассылки
    -Скидка на рассылку 50% до 12 мая – цена всего 3000 рублей за 1 млн сообщений!

    Не отвечайте на это сообщение со своего ящика электронной почты, так как оно создано автоматически и никуда не дойдёт!
    Используйте для связи
    Контакты: 2018form @inbox.ru (убрать пробелы) Telegram: @form2018 Skype: 2018form

  • ___123___Sporta traumas un fizioterapija – 10 popularakas traumas un 10 idejas labakai veseliba – Topraksti.lv___123___

  • WilliamHoase

    Узнайте как привлечь больше клиентов для бизнеса!

    Отправка Вашего сообщения более чем 1 млн контактных форм России и СНГ

    Это отправка по контактным формам с сайтов, которые заполняются ботом
    Письмо с вашим предложением приходит на Email организации.

    При отправку через контактную форму сайт отправляет сообщение «сам себе» – все письма приходят во входящие!

    -Гарантии,отзывы и контроль отправки
    -Бонус на рассылку 30% до 25 июня –всего 4000 руб. за 1 млн сообщений!

    Используйте для связи
    Контакты: sviazs@ bk.ru (убрать пробелы) телеграмм: @form2018 Скайп: 2018form

  • Tatiana Anderson

    Vai jums ir nepieciešams finanšu risinājums, lai nomaksātu parādus, kā arī pārvarētu grūtības iegūt aizdevumu no bankām / citām vietējām finanšu iestādēm? Vai jums ir vajadzīgas naudas, lai sāktu savu biznesu? Neuztraucieties, mēs izsniedzam kredītu ar procentu likmi, kas ir mazāka par 2%. Pēc tam sazinieties ar mums: (tatianaandersonloanfirm@gmail.com).

Pievienot komentāru